Emelkedettséget nemcsak ájtatos pillanatokban tudunk megtapasztalni. Lelkünk tisztulását a jó zene, dal, tánc is segítheti és segíti is.. ősidők óta...2014-ben is.. A zsenik és a művészek tehetségük által közelebb visznek bennünket az Isteni Énünkhöz. Hugh Laurie (Dr. House) azon mai művészek közé tartozik, akik széles tömegeket tudtak megérinteni a belőlük fakadó mély érzelmekkel, tehetségükkel. Az ilyen emberek titka abban rejlik, hogy magával ragadnak bennünket, áthangolnak, akár meg is facsarhatnak, de a végeredmény egy boldog, letisztult, emelkedett állapot. Dr. House nemrégiben Budapesten adott sikeres koncertet. Érdekes egyéniség. A HVG cikkírója érzékletesen mutatja be őt./Milly
Dr. House: egy felejthetetlen ember a felejthetetlen Budapesten
Let the good times roll
Hugh Laurie nyilvánvalóan már akkor megvásárolta a budapestiek kegyeit, amikor egy Twitter-üzenetben közölte: Budapest olyan gyönyörű, hogy oda sem mer nézni. Ezt természetesen a színpadon is megerősíti, sőt továbbmegy: szerinte ez a legcsodálatosabb város az egész bolygón, egy felejthetetlen hely. Ezt abban a pillanatban el is hisszük neki. Ez így van kitalálva.
Nem szívesen magyarázza, Hugh Laurie saját maga tanult meg zongorázni, és bár hobbiként egész életében zenélt, az első albumát csak három évvel ezelőtt jelentette meg Let Them Talk címmel.
A blues stílusú szerzemények óriási sikert arattak világszerte, a Billboard blues listáján is az elsők közt végzett. Ezen felbuzdulva tavaly kiadta második albumát Didn't It Rain címmel, amelyen a blues egészen korai előadói, mint W.C. Handy vagy Jelly Roll Morton, illetve az újabbak közül Dr. John számai is szerepelnek. A lemez megjelenését egy világ körüli turné is követte, amelynek során az Egyesült Államoktól kezdve Európán át egészen Brazíliáig és Új-Zélandig teltházas koncerteket adott.
Laurie nem szívesen magyarázza, hogy egy oxfordi születésű britként miért pont blues zenét játszik: - Inkább nem mondok semmit – állítja. - Mutassa meg az album, hogy én egy fehér, középosztálybeli angol vagyok, aki a legnagyobb természetességgel merül alá az Amerika déli részén honos zene misztikumában. Az az egyetlen mentségem, hogy megpróbáltam megvizsgálni, mit jelent az autentikus kifejezés. Vajon az elég autentikus, amikor amerikai színészek Shakespeare-t játszanak? Vagy amikor egy angol egy amerikai doktor bőrébe bújik? Hát ennyit erről.
Miközben nekünk udvarol, színészként és muzsikusként is kifigurázza saját magát, tele van iróniával és humorral, épp, ahogy képzeltük. Egyszerre Mr. Beanbe hajló csúnya, brit, bohóc suta mozgással, és végtelenül sármos, intelligens muzsikus, sőt – bár ezt mutatja meg a legritkábban - érzékeny férfi. Egyszerre alázatos zongorista és lebilincselő frontember annak minden irritáló allűrje nélkül. Beszélget velünk, szórakoztat, partnerként kezel, ezért pedig hálásak vagyunk neki. A teljesség kedvéért egy öndefiníció is elhangzik: "a typical English idiot".
A dráma élét szinte mindig elveszi, kivéve, amikor egyedül ül a színpadon a zongorájával, hogy a Katrina hurrikán pusztításáról énekeljen, vagy amikor egy egészen magával ragadó instrumentális felépítményből elénk tárják a csonton túlig lerágott Summertime című világslágert. Varázsolnak vele.
Varázsolnak, hiszen ez a koncert egyáltalán nem egyszemélyes show. Szinte mindenki zenei multitalentum, a vokalisták (Sister Jean McClain, Gaby Moreno) csodálatos szólóénekesek. Gaby Moreno úgy utaztat meg bennünket az időben a hangjával, hogy szinte még a bakelit recsegését is halljuk. Sister Jean McClain pedig maga az ősi energia és ritmus.
My whole world crashes without your kiss of fire
A zenekar férfi tagjai biztos háttérként működnek, észrevétlenül váltogatják a színpadon felhalmozott hangszereket, aztán egyszer csak ők is előrelépnek, hogy fellebbentsék: énekelni is tudnak. Megint itt a humor, a bajtársiasság és a sárm. Egy újabb ősrégi, 1930-as dal: Lazy river. Csak mosolyogni tudunk, nincsenek unott pillanatok. Ők pedig hálásak nekünk, hogy hagyjuk: tovább lélegeztessék ezeket a dalokat.
Up a lazy river, how happy we will be
Ez pedig átragad a közönségre is: a közel két és fél órás tiszta, minőségi élmény utolsó fél óráját végigtáncolja és őrjöngi az egész Kongresszusi Központ (kivéve azon keveseket, akik faarccal, mozdulatlanul képesek végigülni egy ilyen bluesrobbanást is – ők nyilván ajándékba kapták a jegyet). Mi mindenesetre tökélyre fejlesztjük a széksorok között táncolás művészetét, a Pulp Fictionre kirázzuk magunkból a maradék rossz energiákat is, és szinte lebegve távozunk, tovább görgetve a fejünkben a dalokat.
Still the world goes on the same.
http://hvg.hu/elet/20140720_hugh_laurie_budapesten_koncert
Több felvétel:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése